شهر من پارسوماش

مسجدسلیمان نخستین شهر صنعتی ایران

شهر من پارسوماش

مسجدسلیمان نخستین شهر صنعتی ایران

هنر تیراندازی در ایل

مردان دلاور و سخت کوش ایل بختیاری از دیر باز در نزد ساکنان فلات ایران به سوار کاری و تیراندازی شهره بودند چنانکه رسته برجسته تیر اندازان ارتش ایران در دوره های صفوی،افشاریه،زندیه و قاجار از نخبگان تیراندازان ایل بختیاری تشکیل میشد.امروزه نیز هر خانوار از عشایر بختیاری حداقل یک قبضه اسلحه (مجاز)در اختیار دارد تا علاوه بر شکار و حفظ کیان ایل بتواند در مواقع لزوم به استفاده از مهارت خود به دفاع از مرزهای میهن مبادرت نماید.بزرگان ایل اول فنی را که به فرزندان خود می آموزند همانا تیر اندازی و سوارکاری است. تیر اندازان بختیاری گاه چنان در این فن مهارت پیدا میکنند که میتوانند سواره و به تاخت روی دو پا بایستند و شیء متحرک را هدف قرار دهند. از جمله دلاورمردیهای تیر اندازان و سوار کاران بختیاری میتوان نقش انکار ناپذیر ایشان در قیام مشروطه،فتح تهران و همچنین در طول هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد. 
نظرات 11 + ارسال نظر
تیام سه‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 12:52 ق.ظ http://teiam.mihanblog.com/

قشنگ بود ... بله من خودم شکارچی های خوبی رو می شناسم کسانی که خرس و ... شکار می کنند واز نزدیک هنر ایشان رو دیدم واقعا بعضی کارهاشون جای حیرت داره و همینطور خاطرات زیبایی هم تعریف می کنن....
به هر مطلبت بین وبلاگهای همه ما بدیع بود و فکر نمی کنم کسی تا به حال اشاره ای کرده باشه ... ممنون از حسن توجه تو بهروز خان
شادزی....

[ بدون نام ] سه‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 08:09 ق.ظ

سلام
بختیاری از دیر باز با تفنگ و اسب آشنا بوده و اکر چه شهر نشینی باعث اسب از گرفته شود ولی هیچ گاه تفنگ از او جدا نشد .
اما او چو که پا مردونگی وس
صفای بنگ برنو چی بهاره

گو هنم بت وم که تفنگ دی چی برنو کوتاه نیاهه

مندیرتم

میلاد سه‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 10:53 ق.ظ http://www.cheshmbaste.blogfa.com/

سلام دوست عزیز
راستش من یه بختیاری ساکن شاهین شهر اصفهان هستم...خیلی وبلاگ خوبی داری امیدوارم موفق باشی لینک وبلاگت رو هم گذاشتم اگه اجازه بدی از بعضی عکس هاشم استفاده می کنم.
به امید پیروزی !

ساسان پنج‌شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 01:08 ب.ظ

راستش من از این عکس زیاد حال نکردم آخه مگه زمان غار نشینی هست که تفنگ بدست وایستاده اونجا؟ یا مگه میخاد بجنگه؟..
الان به جای اینکارا بهتر بود یه لپ تاپ دستش میگرفت. این تفنگ و لباس جنگی و ...مال زمان قدیم. الان دیگه دوره این چیزا گذشته. البته این نظر شخصیه منه. و خودم هم یک بختیاری نسل جدید و مدل قرن بیست و یکم و نسل کامپیوتر هستم و ببخشید اگر به کسی برخورد این حرفهای من.

بهمن پنج‌شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 03:58 ب.ظ http://baxt-yar.blogfa.com/

درود بر بهروز
مطلب زیبا و مفیدی بود
مطالب شما همیشه همین طور کوتاه مفید و به جا هستند
بخت یارت

علی باورصادیان پنج‌شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 07:06 ب.ظ

بنازم بختیاری رو با برنوش .

خانه ی بختیاری شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 09:16 ب.ظ http://chavil.persianblog.com

تشکر از جناب بهروز خان با انتخاب این عکس خوب و مطلب رسا صاحب این عکس یکی از برجسته ترین شکار چیان بختیاری است که غیر از شکار رکورد به هیچ شکاری تیر اندازی نمی کند ضمن اینکه از موفقترین مهندسین ایران است که طرح های بسیار ماندگاری را در شهر های ایران از جمله اصفهان تهران همدان قم وغیره اجرا کرده است وشاید بتوان گفت از عاشق ترین افراد به فرهنگ وقوم بختیاری است احتمال می دهم راضی نباشند وگرنه نامشان را می نوشتم

صالح یکشنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 03:02 ب.ظ

سلام ساسان جان
این لباس جنگ نیست. بلکه لباس محلی ماست. ضمناً این مطلب کلاً راجع به شکار است و اصلاً ربطی نداره که یک عکس با لپ تاپ بزارن داخلش. هر موقع خود شما که نسل کامپیوتر هستین تونستین یه افتخار برای ایل بختیاری به دست بیارین(مثل صاحب همین عکس) اونوقت مطمئن باشین که بهروز خان عکس شما رو با لپ تاپتون میزنه اینجا.اینو هم بدونین که صاحب این عکس یکی از پر افتخارترین افراد ایران و ایل بختیاری در همه زمینه های مدرن و سنتی است ولی هنوز به گذشته ایل افتخار می کند و خودش هم برای ایل بختیاری مایه افتخار است.

اهورا سه‌شنبه 16 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 11:55 ب.ظ

بابا دمت گرم حال کردم.چه کلاسی گذاشتی

[ بدون نام ] جمعه 14 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 07:49 ب.ظ

این مقاله چرا نام نویسنده نداره کی این رانوشته است مقاله بدون نام نویسنده حائظ اصلییت ومرجعیت نیست چون سلب هویت ابهام درمنشئیت است حتما بنویسید نوشته ها متعلق به چ کسان ی هستند اصالت وامانت داری حفظ شود

کابنگرو یکشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 04:50 ب.ظ http://sevemis.blogfa.com

در برابر اهانت آشکار صدا سیما به فرهنگ ایل جلیل بختیاری سکوت جایز نیست!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد