شهر من پارسوماش

مسجدسلیمان نخستین شهر صنعتی ایران

شهر من پارسوماش

مسجدسلیمان نخستین شهر صنعتی ایران

پل نمره یک مسجدسلیمان

هر روز خاطرات گذشته مرا به زادگاهم بر می گرداند     

پل نمره یک

میدان و باشگاه مرکزی مسجدسلیمان

این عکس را تقدیم می کنم به همه دوستداران مسجدسلیمان

باشگاه مرکزی

لباس مردان بختیاری و تاریخچه آن

جامه مردان بختیاری اصیلترین نوع پوششی است که پیشینه آن به دوران باستانی ایران باز می گردد این جامه دیرینه از چهار بخش تشکیل شده که نام و تاریخچه هر کدام بدین شرح است.الف:کلاهی سیاهرنگ و استوانه ای شکل که(کیخسروی)نامیده میشود. این کلاه نخستین بار در نقوش حجاری شده در کاخهای تخت جمشید دیده شده است که سربازان و بزرگان مادی بر سر می گذاشتند و نیز در نقوش بازمانده از عهد باستان(حجاریهای تنگ چوگان کازرون و مرودشت و نقش رستم فارس)کلاهی با همین مشخصات بر سر بزرگان نمایان است. ب:تن پوش دیگر مردان بختیاری ردایی بلند است که آن را چوقا(چوخا)مینامند که بر اساس تحقیقات جدید نقوشی که در پس و پیش آن ترسیم شده الهام گرفته شده از زیگوارات چغازنبیل است که در واقع نام چوقا از واژه چغازنبیل گرفته شده است.این ردای بلند اولین بار مورد استفاده مادها قرار گرفت(که تصاویر آن بر گور دخمه های مادی موجود است)همچنین در بعضی از حجاریهای عهد ساسانی بر تن بزرگان دیده می شود.ج:شلوار بختیاری که بسیار گشاد است از پارچه ای موسوم به دبیت سیاه رنگ است از نوع این شلوار نیز بر نقوش باقیمانده از بابک پدر اردشیر ساسانی مشاهده شده است(واقع در مرو دشت فارس)که مشخصات آن منطبق است با شلوار بختیاری.د:گیوه یا کفش بختیاری:بر تصاویر بازمانده از پادشاهان هخامنشی این نوع کفش بر پای پادشاهان پارسی نمایان است.بطور کلی پوشش مردان بختیاری بیش از دو هزار و هفتصد سال قدمت دارد که این بیانگر انست که بختیاریان همان طور که زبان،نژاد و فرهنگ خود را از اختلاط و دست اندازی مصون داشته پوشش و لباس خود را نیز محفوظ و اصیل نگاه داشته است.

 

هنر تیراندازی در ایل

مردان دلاور و سخت کوش ایل بختیاری از دیر باز در نزد ساکنان فلات ایران به سوار کاری و تیراندازی شهره بودند چنانکه رسته برجسته تیر اندازان ارتش ایران در دوره های صفوی،افشاریه،زندیه و قاجار از نخبگان تیراندازان ایل بختیاری تشکیل میشد.امروزه نیز هر خانوار از عشایر بختیاری حداقل یک قبضه اسلحه (مجاز)در اختیار دارد تا علاوه بر شکار و حفظ کیان ایل بتواند در مواقع لزوم به استفاده از مهارت خود به دفاع از مرزهای میهن مبادرت نماید.بزرگان ایل اول فنی را که به فرزندان خود می آموزند همانا تیر اندازی و سوارکاری است. تیر اندازان بختیاری گاه چنان در این فن مهارت پیدا میکنند که میتوانند سواره و به تاخت روی دو پا بایستند و شیء متحرک را هدف قرار دهند. از جمله دلاورمردیهای تیر اندازان و سوار کاران بختیاری میتوان نقش انکار ناپذیر ایشان در قیام مشروطه،فتح تهران و همچنین در طول هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد. 

زاگرس نشین

منم آن لر پاک زاگرس نشین    منم عاشق برنو و اسب و زین

تبارم زشیران،نسب از یلان      منم شاه کت بسته را جانشین

منم عاشق مست عطر چویل   منم عاشق کوچ و بانگ رحیل

من از نسل مردان تبارم اصیل    به میدان جنگ رستم بی بدیل

منم عاشق نغمه های زلال       به غم گاگریو و به شادی بلال

منم عاشق کوه دشت و شلال   منم بختیاری به فر و جلال

به وقت نبرد و به هنگام جنگ      تفنگم به دست و قطارم فشنگ

منم بختیاری منم مرد جنگ         بمیرم به نام و نمانم به ننگ

 

                                                                          بیژن باورساد

قدیمی‌ترین مرکز مخابرات در مسجدسلیمان

مرکزمخابرات صنعت نفت مسجد سلیمان در استان خوزستان نخستین مرکز مخابرات ایران و خاورمیانه است.
این مرکز مخابرات در سال 1288 هجری شمسی راه اندازی شد و در سالهای اولیه تاسیس هزاران پایه فلزی خطوط مخابرات را از مسجدسلیمان به اهواز و سپس تا آبادان متصل کرده بود .
این مرکز مخابرات در فواصل مشخص به علت برخورداری از یک سیستم مغناطیسی ابتدایی دارای تلفنخانه‌های هندلی بوده است.
مرکز مخابرات صنعت نفت مسجدسلیمان برخوردار از سیستم قدیمی جی ای سی است که با وجود گذشت 96 سال و قدمت فراوان و مکانیکی بودن سیستم توسط کارشناسان خوش ذوق و مبتکر مخابراتی صنعت نفت بدون نیاز به خدمات شرکتهای خارجی مراقبت وتعمیر شده و همچنان اماده سرویس دهی به حدود 2 هزار مشترک است .
                                          منبع:واحد مرکزی خبر 

گلبهار

از نگاه ملتمسانه گلبهار

دخترک نان فروش شهرمان

حس غریب رازهای نامفهوم را

می توان خواند

آری

می توان فهمید

از هاشور لاله های واژگون

نگاه سرد دشت را

و یا گلبهار را

که در پاییز

به مویه نشسته است

***

سه،دو،یک

چه شکوهی دارد

چاه نمره یک

و مشعل هایی که با اندوه گلبهار

در رقصند

                                                                            

                                                         علیداد حسینی