شهر من پارسوماش

مسجدسلیمان نخستین شهر صنعتی ایران

شهر من پارسوماش

مسجدسلیمان نخستین شهر صنعتی ایران

درختان وحشی(خودرو)در مناطق نیمه ییلاقی بختیاری

از جمله این درختان می توان به گردو،انگورسیاه،انجیرسیاه،بن،کلخونگ،بادام،بلوط،سیسته،اشاره نمود که به وفور یافت می شود. به اختصار جهت آشنایی عزیزان به موارد استفاده و فواید آنها می پردازم.

بادام:بادام دو گونه است:بادام شیرین ـ بادام تلخ

در اینجا منظور بادام تلخ می باشد که درختچه آن نیمه گرمسیری و بشکل دم طاوس است،این نوع بادام از دو جهت مورد استفاده قرار می گیرد،اول آنکه ان را شیرین کرده و از آن می خورند و حتی از آن روغن بادام تهیه می نمایند دوم آنکه این بادام مصرف دارویی دارد.

سیسته (ذال ذالک):درختی بلند است که خودرو می باشد میوه آن بسیار شیرین و خوشمزه بوده و بزرگی آن به اندازه دانه کنار است و درون آن دو یا چهار هسته ریز وجود دارد.

بن:درختی بلند دارد و میوه اش کوچکتر از نخود است پوسته بیرونی آن نرم و پوسته دوم آن سخت و محکم است و درون مغزه ی بن قرار دارد که درونش شبیه معز پسته است.

کلخونگ:کلخونگ نیز از خانواده بن و درخت آن شبیه بن می باشد،اما میوه کلخونگ از بن ریزتر است،و پوسته آن نیز نرم می باشد میوه ای است بسیار لذیذ که آن را با پوست می جوند و می خورند.درخت بن بر خلاف درخت کلخونگ یک محصول دیگر هم دارد و آن شیره ای است که از درخت تراوش کرده و به صورت ماده ای چسبناک گره می زند که دارای دو استفاده است.۱-استفاده طبی(درمان ذات الریه و سینه پهلو)۲- از شیره آن نوعی آدامس تهیه می کنند که به لهجه محلی (بریزه کلخونگ)گفته می شود.

کنگر: کنگر گیاهی است خاردار و گرمسیری که از دو قسمت بیرونی و درونی تشکیل شده،قسمت بیرونی آن دارای برگ های دراز و خاردار و قسمت درونی آن که در خاک است به بلنذی ۱- تا ۱۵ سانتی متر می رسد. قسمت درونی ساقه دار آن را از شاخ و برگ جدا ساخته و می خورند،بسیار شیرین و لذیذ است و گاهی با ماست از آن ماست و کنگر با سرکه ترشی کنگر درست می کنند.

بلوط:درختی بزرگ و تنومند و سایه دار با برگ های پهن سوزنی این درخت در حد فاصل میان ییلاق و گرمسیر روییده می شود و آب و هوای معتدل بر مزاج آن سازگار است. مغز بلوط که از آن کلگ درست می کنند،کلگ در درمان اسهال بسیار موثر و شفا بخش است. از دیگر محصولات وفراورده های طبیعی مناطق کوهستانی بختیاری می توان گل گاو زبان،قارچ،کرفس،چویل،تره،موسیر،و صدها فراورده خدادادی دیگر را نام برد.

نظرات 4 + ارسال نظر
سیامک شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 12:12 ب.ظ http://www.parsiyan.blogsky.com

سلام دوست عزیز
۲۹ بهمن روز عشق بر شما ایرانی پاک نهاد مبارک باد
شاد و سرخوش باشید .

امیر شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 12:16 ب.ظ http://emprator.blogsky.com

روز ۲۹بهمن روز سپندارمذگان (روز عشق در ایران باستان )شادباد

مریم از هیچستان شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 01:05 ب.ظ http://paeezan83.blogsky.com

از علاالدین بگو. از بانگ تاراز و آستاره شو!منتظرم

یک لر بلاگ شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 10:31 ب.ظ http://lorblog.blogfa.com

جالب بود.. البته هیچ کدومش سی لر بلیط نمیشه! .. موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد